Forza Motorsport 4 – recenzia

Forza Motorsport – to je niečo ako kráľovská kubatúra v motorkách. Vo svojej triede nemá konkurenta, na okruhu potom jazdí výhradne sama. A táto výsada, ak sa dá to tak povedať, z nej robí niečo viac. Štvrtý diel to ale nemal toľko jednoduché ako minulé ročníky. Medzi smotánku tvorenú péestrojkovým Gran Turismom a xboxovou Forzou sa zamiešal Shift 2 – titul, ktorý mal vyzdvihnúť Need for Speed ​​raz pre vždy z popola. Úspešne. A razom sa dvom vlajkovým lodiam svojich konzol postavil do cesty titul, ktorý myslí na prvenstvo rovno na všetkých troch platformách.

Lenže Forza Motorsport 4, a hlavne potom jej vývojári Turn 10, potvrdzujú, že nepripustia, aby im niekto cudzí liezol do kapusty. Kráľ virtuálneho motošportu už dlho pred tým, než naostro vyšiel na okruh, vyhlasoval, že zmien príde pomerne dosť – napríklad Kinect. Zapojenie tohoto pohybového a v očiach mnohých stále kontroverzného ovládača do závodnej hry je … no – prinajmenšom kontroverzné. Pretože len málokto – a hardcor nadšenec už vôbec nie – , aby pred televíziou roztiahol ruky na za desať minút dve, točil s nimi a predstavoval si, že drží volant.

To radšej zapojte ten klasický s pedálmi, zamotanými káblami a vôbec so všetkým, čo k oldskúlovému pretekaniu patrí. Najnovšia Forza našťastie nie je Kinectu otvorená úplne, a tak túto možnosť schováva len ako doplnok pre amatérov, čo nenaháňajú každú stotinu v medzičase.
Hneď na začiatku človeka trochu zamrazí  dlhý loading. A je pravda, že pasáží, kedy len čakáte na ďalšiu obrazovku, si užijete pomerne dosť. Avšak túto drobnosť – pri rozlohe hry – ste schopní pomerne skoro najnovšej Forze odpustiť. Už trebárs len preto, čo všetko na tých dvoch diskoch skrýva. Rozhodne toho totiž nie je málo a hneď prvé minúty v spoločnosti tohoto titulu dávajú zabudnúť, že kedy vôbec nejaké Shift (hoci kvalitou výborné) vyšlo a že vôbec malo aj dvojku.

Fanúšikovia Top Gear hneď v prvých momentoch postrehnú ono avizované prepojenie britského programu s hrou – to keď vás uvedie do diania moderátor motoristickej show Jeremy Clarkson. Na jeho hlas narazíme aj neskôr. Tým však spolupráca nekončí. Vývojári do Forzy 4 premietli aj okruh, na ktorom v Top Gear testujú nové vozidlá. Sami sa po ňom môžete prejsť v jednom zo špeciálnych jazdných módov.

Keď už sme pri jazdení, sluší sa asi niečo prehodiť o jazdnom modelu. Výborný zážitok – zhrnuté do holej vety. Tu Forze už roky nie je čo vytknúť a ani tento rok tomu nebude inak. Či už s asistentmi alebo bez, jedná sa o zážitok, ktorý síce trebárs Shift 2 vie vzbudiť pomerne rovnocenne, ale Forza z toho robí viac. Z tej hry priamo srší radosť z jazdenia. Volant ani nie je potrebný, a keď už ho máte, potom sa tento pocit razom zdvojnásobuje … Drkotanie zubov pri prejazde štrkom, zvráskavené čelo pri prudkej akcelerácii – zhruba niečo podobné na sebe musí pozorovať každý, kto sa kedy do tohoto titulu naplno ponoril.

Tento rok navyše k ešte silnejšiemu zážitku z jazdy prispieva aj pomerne slušná umelá inteligencia. Hoci pri naháňačke do údolia držia tunajší civilovia takmer ideálnu stopu (čo je naschvál, určite, ale až príliš okato), inak AI prakticky kopíruje realitu. Čo v prenesenom význame znamená, že hráčovi umožňuje ťažiť z jazdeckých chýb CPU hráčov. Sem a tam niektorý z nich zle dobrzdia, vyjdú z trate či inak „zakiksujú“ a dá vám tak možnosť dostať sa pred neho. Čo mnohokrát býva jediná chvíľa v závode, pretože jeho monopost môže byť vyštelován ďaleko lepšie ako váš krásavec.

Z jazdných módov, keď nepočítam tie multiplayerové, oslní najviac určite kariéra. Dlhá, so stúpajúcou obtiažnosťou, možnosťami tuningu vozidiel – skrátka so všetkým, čo od takejto kariéry hráč očakáva. Závodov v nej má hráč skutočne množstvo, takže hracia doba sa razom exponenciálne rozrastá. Nie že by to bolo brané ako nejaký superlatív, koniec koncov, na to by sme mali byť v tomto žánri zvyknutí, ale aj tak – vydrží vám desiatky hodín. A čo potom keď budete chcieť byť všade prvý …

Áut sa v tunajšej garáži zišlo približne päťsto. A nie je to číslo konečné, prídavné DLC vozový park ešte rozširuje. Jednotlivé vozne sa radia do tried, od najnižšej F po najvyššiu A, pri každej potom číslo vyjadruje, aké silné vozidlo práve v jednotlivej triede máte. Nie je problém si tak z trebárs Citroëna DS3 „vyšľachtiť“ áčkové vozidlo, ktoré sa nezľakne ani ultra-plochých superšportov. Hovorím z vlastnej skúsenosti. A práve toto je okrem iného tiež jedna z vecí, ktorá človeka dokáže prikovať k monitoru. Okruhy rozosiate po celom svete potom len dokazujú, že Forza 4 nepripustí, aby sa hráč nudil. Alebo aby nedajbože zívnul. Veľa rôznych áut znamená veľa módov plus niekoľko špeciálnych, trebárs zhadzovanie kužeľov na okruhu Top Gear alebo už spomínaná naháňačka, kedy musíte predbehnúť protivníka v plnej prevádzke skôr, než sa dostanete do údolia.

O grafike snáď ani netreba hovoriť. Málokto by povedal, že engine je na chlp rovnaký, ktorý poháňal predchádzajúci diel. Tento rok z neho ale tvorcovia vďaka novým technológiám dokázali vyžmýkať ešte o niečo málo miliónov polygónov viac – a tak to vyzerá, ako to vyzerá. Z diaľky by človek povedal, že sa pozerá na zostrih z poslednej Veľkej ceny, lenže keď príde bližšie, zistí krutý omyl. Tejto Veľkej ceny sa môžete pokojne zúčastniť.

Ťažko štvrtej Forza niečo vytknúť. Jedná sa o bezchybný simulátor postavený na podvozku, ktorý bez problémov uvezie ako hardcore hráčov, tak aj tých, čo pokojne s Kinect senzorom predstierajú, že držia volant. Pretože Gran Turismo je na platforme, zostal mu jediný konkurent – Shift 2. Nevycválaný „vzkriesený“ titul, ktorý mal vyzdvihnúť Need for Speed ​​značku, možno narobí Forze problémy, ale to len pri štarte.  Skúsenosti však nakoniec vždy zvíťazia. A aj tentoraz hovorí jasne v prospech diela štúdia Turn 10.

Kariéra, jazdný model, atmosféra, grafika

dlhší loading

Verdikt: Pre šťastných majiteľov microsoftovej konzoly jasná voľba. Tí ostatní by mali zvažovať, či si okrem tretieho Gears of War a Slim edície s „Kinect ready“ nezaobstarajú pod stromček i túto benzínom nasiaknutú záležitosť.

Hodnotenie: 

95%

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Jedna reakcia na “Forza Motorsport 4 – recenzia”

  1. denis píše:

    to je paradna grafika

Pridať komentár