Soma – recenzia

Nádoba s hororovým obsahom dostala ďalšiu dierku a jej nová kvapka vo vyschnutom koryte tohto žánru nesie tajomný názov Soma. Spracovali ju remeselníci na slovo vzatí, keďže je reč o firme Frictional Games, ktorá nám priniesla hneď dve pokračovania slávnej série Amnesia. Švédi však po prvýkrát vkročili aj na pole konzol, a to exkluzívne pre PS4 v rovnaký deň ako na stolné počítače, čo nie je zrovna štandard z pohľadu histórie. Mne ako milovníkovi „nočných výkrikov do tmy“ a „večne hnedého spodného prádla“ sa dostalo tej cti zhodnotiť ich prácu a pre vaše potešenie v čo najkratšom čase aj napriek faktu, že dĺžka tejto digitálne distribuovanej záležitosti nepatrí zrovna k tým nižším čo do priemeru. O tom ale neskôr, je načase si zájsť na Röntgen hlavy.

Zvuková stopa ide ruka v ruke s rastúcim napätím v hre a hluché miesta sa striedajú s bizarnými efektmi, pri ktorých hnedá farba dostáva nový odtieň.

Musím uznať, že som v tom minime hororových hier poslednej doby, nemal šancu vidieť originálne poskladaný príbeh tak ako v hre Soma. Hlavný hrdina Simon z kanadského Toronta sa za nešťastných udalostí stane vinníkom dopravnej nehody, pri ktorej zahynie jeho partnerka a on sám utrpí ťažký úraz hlavy. Po čase, kedy uprace smútok pod koberec zabudnutia, rozhodne sa v rámci svojej zdravotnej rekonvalescencie prihlásiť na experimentálny projekt u nie príliš dôveryhodného lekára. Ten si svoj diplom pravdepodobne vytlačil na zadnú stranu prihlášky na vysokú školu medicíny, ale vďaka zhode náhod sa do jeho rúk nakoniec dostane aj náš Simon a než sa stihne spýtať onú obligátnu vetu: „A bude to bolieť pán doktor?“, tak sa razom všetko otočí o tristošesťdesiat stupňov. Po digitálnom skenovaní mozgu upadne do kómy niekde na predmestí svojho rodného mesta roku 2015, aby následne otvoril oči v miestnosti až nápadne pripomínajúcej vesmírnu stanicu, kde visí kalendár pre rok 2103. Z tej sa za pár minút síce vykľuje podmorská továreň PATHOS-2 ale zistením, že svet zanikol a samotný Simon je možno jedným z posledných ľudí planéty Zem, sa toho moc nevysvetlí.

Klik pro zvětšení (Soma - recenze)

A otáznikov bude pribúdať každým krokom sprevádzaným chladnou tmou v oceľovom bludisku. Od prebudenia budete pozorovať nárast nevídaných schopností. Jednak sa vám neustále bude rozostrovať zrak a čo je dôležitejšie, vaša fyziológia dozná značných zmien. Atmosféra hry by sa od začiatku dala krájať. Ak by som ju mal prirovnať k niečomu už videnému, tak by som jednoznačne hodil do mixéra názvy ako BioShock, Gone Home či Dead Space. Ten posledný berte s rezervou, keďže tu si vystrelíte tak maximálne do gatí. Soma je poctivá hororová adventúrka z prvej osoby, kde platí heslo: počkaj než sa tvoje črevá budú húpať na najbližšom zábradlí. Smrť tu môžete stretnúť na každom kroku a reprezentujú ju pozostatky ľudského organizmu, ktorý podľahol neznámej nákaze a čo je ešte horšie, tento parazit sa k vám v základnej forme správa ako k hostiteľovi, ale v poslednej fáze z vás spraví chodiacu tuju. Vašou jedinou ochranou pred týmito prekážkami bude skrývanie sa a v krajných prípadoch náhly útek. Podmorská mapa je rozdelená do niekoľkých veľkých oblastí, medzi ktorými hráč putuje bez možnosti návratu, a ktoré vám za normálnych okolností môžu zabrať až desať hodín čistého času! Tento údaj je jednak zapríčinený obrovským kvantom textového a zvukového materiálu, ktorý neustále dopĺňa tajomný dej a drží napätie na vysokej úrovni.

Poďme teraz trocha rozpitvať element hádaniek, ktorých sa vám dostane plnými hrsťami. Na samotnom začiatku sa síce bude Soma tváriť ako jednoduchá hra, kde sa v rýchlosti presuniete z jedného bodu do druhého a vašou hlavnou úlohou bude prežiť, ale ako hodiny udierajú jednu hodinu za druhou, logické myslenie bude musieť prepnúť na vyššie otáčky. Sám som sa na pár miestach doslova zasekol a viac ako dvadsať minút pátral po tej správnej metóde ako ďalej a zároveň sa snažil vyhnúť tej hlučnej oblude kúsok odo mňa. Zvuková stránka je totiž odporne dokonalá a to od úderu kovu o kov pod vodou až po šialené výkriky niekde v pozadí. Už len preto odporúčam hrať zásadne so slúchadlami a po tme. Tam, kde Dead Space vsádzal na prechod medzi gravitáciou a stavom beztiaže, sa Soma naopak sústredí na striedanie vody a sucha. Prechodové komory, vyrovnávanie tlaku, navliekanie skafandru a koža vyschnutá ako slivka, to bude váš denný chlebíček v tejto hre. Jednou zo záhadných schopností, ktoré Simon získa po takmer storočnom spánku, bude možnosť komunikovať s robotmi a odhaliť ich citovú stránku. Prístroje určené na zdravotnú pomoc či na manuálnu prácu sa zrazu začnú správať ako ľudské bytosti a to bude ďalšou časťou skladačky do originálneho príbehu scenáristu Mikaela Hedberga.

Klik pro zvětšení (Soma - recenze)

Motiváciou kráčať vpred týmto mŕtvym prostredím vám bude pôvabný ženský hlas na konci komunikačného prístroja. Ten bude jedným z mála členov vášho chudobného zoznamu predmetov, ktoré zoberiete do ruky. Pomocou neho sa môžete pripájať na počítačové terminály alebo otvárať zdanlivo nedobytné miestnosti. Autori brali poctivo onen storočný posun vo vývoji technológie, a tak sa aj hádanky budú orientovať na pozeranie do obrazoviek a počítanie. Nemajte strach, všetko je spracované hravým spôsobom a aj keď vám tieto „polená pod kolená“ budú dávať zabrať, slasť z ich úspešného vyriešenia bude dostatočnou odmenou. Toľko pozitívnej energie, ktorú vkladám do tejto recenzie už od prvého písmena by zase mohlo evokovať dokonalé konečné hodnotenie. Nanešťastie sa ani táto hororová hra nevyhla pár technickým lapsusom. V prvom rade sa mi stalo hneď niekoľkokrát, že počas nahrávania novej lokácie sa hra jednoducho sekla a jediné čo pomohlo, bol jej tvrdý reštart (systém automatického ukladania je ale viac než slušný, a tak by ste nemali aj v tomto neduhu nájsť veľa plaču a zlosti). Druhou vadou na kráse je občasné trhanie a sekanie obrazu, kde snímkovanie padne takmer na nulu a hra sa na sekundu zastaví. Uvidíme, či si Frictional Games v blízkej budúcnosti sadne nad týmito vadami a pokúsi sa veci napraviť. Každopádne hra ako taká jednoducho nemôže v tejto fáze dostať to, čo by si inak zaslúžila.

Klik pro zvětšení (Soma - recenze)

Na záver som si nechal interakciu okolia voči hlavnej postave. Už spomínaný stoh textov je nutné podrobne snoriť po zásuvkách stolov a pod posteľami. Aby ste ale neboli na všetko úplne sami, v hre nájdete aj niekoľko zástupcov umelej inteligencie, ktorí vám budú vďační za pomoc a tak sa napríklad skamarátite s užitočným robotom, ktorý vám bude svietiť na cestu alebo vám vypáli vchod do hrdzavej steny. V hre môžete zdvihnúť takmer všetky menšie predmety a aj keď grafická stránka nie je na dnešné pomery next-gen hier nič oslnivé, určite by vás nemala uraziť a naopak fyzika by vás mohla potešiť vďaka HPL Engine 3. Zvuková stopa ide ruka v ruke s rastúcim napätím v hre a hluché miesta sa striedajú s bizarnými efektmi, pri ktorých hnedá farba dostáva nový odtieň. Projekt Soma som si dokázal vychutnať aj cez mierne nedostatky v technických prvkoch a odporúčam ho každému milovníkovi žánru horor. Poctivá práca zo Švédska sa tu pretavila do vlhkej a nádherne temnej atmosféry a tam, kde taký BioShock nemal gule poriadne pritlačiť na STRACH, vás Soma otrieska o stenu a nedá vám spať.

HODNOTENIE:

90%

Poctivý horor, pri ktorom si neoddýchnete.