Batman: Arkham City – recenzia

Predtým, než Batman Arkham Asylum uzrelo svetlo sveta, nikto neveril rečiam, aká to bude špičková hra s úžasnou atmosférou a novinkami, ktoré herný svet ešte nevidel. Avšak len čo to recenzenti po celom svete začali hrať, začali sa objavovať vysoké hodnotenia a zároveň aj celkom komerčný úspech u samotných hráčov – zákazníkov. Ľudia v Rocksteady si síce už predtým povedali, že pokračovanie mať budú, ale toto ich povzbudilo a možno aj preto si dnes môžeme zahrať titul, ktorý nesie novú dávku príbehu a zločincoch z Arkham Asylum a o netopierom mužovi, ktorý sa nechá nazývať Wayne… ehm, Batman.

V Arkham Asylum uzavrel Joker Batmana takým malým trikom. Nechal sa totiž zatknúť a samotný Batman ho odprevadil do blázinca toho najväčšieho kalibru. Klaun tam mal však svojich „kamarátov“, medzi ktorých patrila napríklad Harley Quen. Veľká fanúšička Jokera ktorá celkom nesie aj jeho rysy. Tieto slová však nie sú do vetru, lebo kto by nehral taký veľký hit akým Asylum bol. Pre istotu nevyzradím záver, stačí však povedať, že Joker zabitý nebol. Inak by sa neobjavil v pokračovaní, však.

V Arkham City sa všetci zločinci, aspoň väčšina, z údajného dôvodu preplnenia blázinca na ostrove presunuli do historickej časti Gotham city. Postaral sa o to Quincy Sharp, bývalý šéf väzenia Arkham Asylum a súčasný starosta Arkham City. Zločinci sa tam tak úplne ako väzni necítili. Najväčší z nich bojovali o svoje pole pôsobenia. Vymenovať môžeme Harveyho Denta aka Two Face, starého známeho Tučniaka, alebo samotného Jokera. Medzitým sa tam pohybuje obľúbený Mister Freeze a ďalší a ďalší. V zápletke prekvapí jeden, ktorý pripomenie prvý Nolanov film o Batmanovi.

Batman, dolietal si!
Z Batmana sa stala pekná obchodná značka. V kinách nás o pol roka navštívi už tretí film od Nolana, hra taktiež láka nielen hráčov o vstup do sveta netopierov a komiksy sa tiež predávajú aj mimo USA lepšie. Preto si myslíme, že aj tretie pokračovanie tejto hry bude. Jej hodnotenia po celom svete hovoria za všetko, a taktiež predaje. V druhom diely nám však na začiatku Batman opäť dolietal. Tentokrát ho do svojich pazúrov dostal starosta. Ten totiž vie, že Bruce Wayne je super hrdina a tak ho opäť trikom dostane do sveta bláznov, zločincov… a už sa opakujeme.

Podobná situácia ako v Arkham Asylum? Možno. Tentokrát tu však stretneme ďalších a ďalších známych, rovnako dobre prepracovaný príbeh a množstvo vedľajších a nápaditých úloh. Ako bonus si nejaké štyri misie môžeme zahrať za Catwomen, ktorá ma aj do príbehu Batmana čo povedať. S ňou sa po meste pohybuje ladnejšie, svižnejšie a o čosi zábavnejšie. Škoda len, že nemala väčšiu úlohu v príbehu. Taktiež by sme si radi zahrali rolu Robina. Ten sa síce v kampani objaví, ale len na skok. Hrať za neho môžete však v Challenge móde, ktorý dopĺňa menu hry.

S tým sa dostávame do časti menom Riddlerové hádanky, alebo Hádankárove hádanky. Tie sú podobne ako v predošlom diely roztrúsené po celom meste a nájsť ich môžete takmer všade. Niektoré sa dajú objaviť jednoducho. Vyleziete na najvyššiu budovu a máte to. No ďalšie vyžadujú použiť šedú kôru mozgovú. Niekedy sa objavia až na druhú polhodinu hľadania riešenia, ako zdvihnúť tie tri Riddlerové trofeje, ktoré sú zamknuté za tými dverami. Čím viac trofejí získate, tým viac máte odhalených umeleckých obrázkov, rôzne 3D modely, ale najmä mapy do Challenge módu, bonusové kampane a podobne. Odhaľovať Riddlerové hádanky sa oplatí. S týmto súvisí aj moja prosba. Prajem si samotného Riddlera v ďalšej hre od Rocksteady. Je to borec.

Bez vybavenia do Arkham City nelez!
A Bruce Wayne tak do toho mesta šiel. Našťastie je v spojení s Alfredom, verným spoločníkom, ktorý mu vybavenie zaslal. Pár minút si teda však zahráte aj za Bruce Wayne bez latexu. S vybavením je ale Batman Batmanom. Takže: máte viac vybavenia než minule, s tým, že to čo ste získali v predošlom diely máte tu skoro od začiatku. Na podporu prišli nové vymoženosti ako darček od Mistera Freeze, ktorý zmrazí všetko, čo sa zmraziť má. Ďalšie vymoženosti sú pre vás tajnosťou, aj takýto drobný spojler by mohol pokaziť prekvapenie z ich získania. Páčilo sa nám aj častejšie využívanie diaľkovo ovládaného Batarangu. Je to celkom zážitok  preletieť sa s kúskom plechu.

Arkham City vo mne zanecháva úžasné pocity. Misie sú zábavné a stereotyp sa nedostaví len tak ľahko. Vrcholom všetkého je „batmanovo“ videnie, ktoré sme mali možnosť vidieť už v prvom diely hry. Síce detektívný mód, ako sa vlastne nazýva, začne po nejakom čase otravovať, je nutný a bez neho ste obzvlášť v neskorších fázach hry v háji. V Arkham City je hlavná línia hlavným ťahákom celej hry. Inak to byť ani nemohlo a obavy, že sa autori venovali viac samotnému mestu, nie sú na mieste.

Misie kombinujú adventúrne prvky z takých legiend ako je séria Tomb Rider, ale v Batmanovskom duchu a úžasnou atmosférou naberajú na obrátkach. Nutnosť používať stratégiu pri postupe, alebo využívať rôzne vychytávky samotného netopierieho hrdinu dodávajú hre grády.

Chýbala nám možnosť sa previesť na automobile, alebo motorke či inom dopravnom prostriedku netopiera. V pokračovaní by som to ocenil. Inak som spokojný s využitím voľného pohybu po meste. Občas sa môžete zavesiť aj na vrtuľník, pozorovať vznášajúcu sa vzducholoď, či letmý pohľad na logo, ktoré volá Batmana vyraziť do boja. Pohybovať sa môžete voľne, a nie je krajší pohľad ako počas jednej misie byť na samotnom vrchu jednej veže a kochať sa tou krásou s akou sa dokázali chlapci v Rocksteady pohrať. Unreal Engine 3 na konzolách je využitý naplno. Textúry sa síce občas dokresľovali pomalšie, načítavanie lokalít však bolo takmer okamžité a grafické prevedenie bolo celkovo na maxime. Sme zvedavý, čo vykúzli PC, podľa ukážok, ktoré sú  možné zatiaľ vidieť,  to bude  radosť z využívania akcelerace PhysX.

Načali sme audiovizuálnu stránku a je namieste pochváliť zvukovo-hudobný doprovod, ktorý si jednoducho žiada jeho opakovaný posluch. Lepšie hudobné stopy ako v predošlom diely, viac kvalitných zvukov… jednoducho v Arkham City je všetkého dobrého viac. Chýbali nám tam však časti, ktoré nám v prvom diely ukázal Scarecrow. Istú náhradu sme tu síce mali, nebolo to však to pravé orechové. Taktiež sa nestala podobná situácia akú nám spravil Joker v Arkham Asylum. Ale je pravda, že dva krát ten istý vtip by už vtipný nebol.

Množstvo vedľajších úloh, kde napríklad zachránite ženu mistra Freeza, doplní asi 10 hodinovú hlavnú kampaň a podstatne ju predĺži. Kto chcel kvalitnú hru s Batmanom, tak ju má už teraz dva krát. A dúfajme, aby sme ho tu mohli mať aj tretí krát. Krásna jeseň a jej obrovské množstvo kvalitných hier.

Challenge mód, Riddlerové hádanky, vedľajšie úlohy, príbeh, zmysel pre detail

Niektoré postavy mohli mať väčšiu úlohu v príbehu

Verdikt: Jeden z vrcholov sezóny, ktorý sa prekoná len ťažko. Batman je majstrovské dielo, ktorému k dokonalosti chýba len málo.