Life is Strange: Episode 4-Dark Room -recenzia

Len prednedávnom sme sa dočkali milej informácie o tom, že séria Life is Strange už predala milión kópií. Autori taktiež vyhlásili, že by sa radi pustili aj do druhej série, ale pokiaľ možno s inými postavami. Zdá sa, že to s ukončením všetkých doterajších línií myslia vážne, čo potvrdila aj aktuálna štvrtá epizóda. Tá dejom pohla naozaj výrazným spôsobom. Ale pekne po poriadku.

Záver Chaos Theory ponechal hráča v miernom úžase a zároveň ukázal, že schopnosti Max sú ešte silnejšie, ako sa pôvodne javilo. Lenže s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť a Max tak musí vďaka svojmu zásahu riešiť ďalšiu nepríjemnú situáciu. Zahrávať sa s časom nemusí byť vždy rozumné a po istom čase sa všetko vracia do starých koľají. Samotný úvod sa tak môže s odstupom javiť ako menšia barlička, pretože z danej pozície autori vykľučkovali tým najjednoduchším spôsobom. Nemyslím si, že je tomu tak. Táto pasáž mala hlavne demonštrovať, ako ďaleko môže zachádzať Max pri manipulácii s časom a to môže zohrať pomerne výraznú úlohu v samotnom finále. Ak aj náhodou, nie, alternatívna realita bola viac než príjemným spestrením a napriek neutešivej situácii ma v niečom aj pobavila. Hlavne ak si hráč začne čítať smsky od Victorie, ktoré prevracajú ich pôvodný vzťah naruby.

Klik pro zvětšení (Life is Strange: Episode 4 - Dark Room - recenze)

Ak by ste aj chceli kritizovať Dontnod za to, že zbytočne uberá herný čas podobnými slepými uličkami, hra vám to vôbec neumožní. Dark Room je totiž výrazne dlhšia ako všetky predošlé diely a je to naozaj cítiť. Aj pokiaľ budete dejom len tak plávať, dokončenie epizódy vám zaberie viac času. Pokiaľ chcete preskúmavať každý kút, komunikovať so všetkými postavami, čo môže priniesť ďalšie zmeny, či hľadať nepovinné fotografie, herná doba s určitosťou dosiahne dvojnásobku.

Tvorcovia naviac vôbec neklamali, keď opísali Dark Room ako doteraz najambicioznejší prírastok do ich série. S dĺžkou totiž súvisia aj ďalšie faktory. Znova sa dočkáte následkov svojich volieb a tie zohrávajú naozaj výraznú úlohu. Závisia od vášho konania vo všetkých predošlých dielov a v niektorých momentoch sa sympaticky odlišujú. Získali ste vstup do Vortex Clubu? Ak nie, budete sa tam musieť dostať inak. Prežila Kate? Ak áno, dostanete bonusovú scénu. Najlepšie sa to však demonštruje na scéne, v ktorej dôjde ku konfrontácii Max a Chloe s Frankom, bývalým priateľom nezvestnej Rachel Amber. Tá môže prebiehať a skončiť viacerými spôsobmi, aj v závislosti od toho, či má Chloe k dispozícii zbraň, či prežil Frankov pes a podobne. Zachádzať do ďalších spoilerov nie je nutné, určite ste si o tom spravili obraz aj sami.

K tomu treba prirátať znova mimoriadne ťažké morálne voľby (hneď tá prvá môže dať hráčom zabrať) a pochváliť možno aj zapracovanie na adventúrnej stránke. Nakoľko príbeh vrcholí, vrcholí aj súkromné vyšetrovanie osudu Rachel. Po skompletizovaní všetkých stôp dojde aj na klasickú nástenku a zahráte sa na Sherlocka Holmesa. Metóda pokus omyl vám v tomto nemusí vôbec stačiť, konkrétny moment od vás vyžaduje výraznejšie zapojenie mozgových buniek. K niektorým riešeniam v rámci epizódy sa naviac môžete dopracovať viacerými spôsobmi a rýchlosť riešenia závisí aj na tom, či si všímate detaily.

Najdôležitejším je však samotný príbeh a ten s pribúdajúcim časom graduje viac než dôstojne. Mrazivá návšteva jedného miesta vrcholiacia silnou katarziou je ešte len začiatkom a odvtedy len čakáte, kedy obrazne povedané vybuchne bomba. A tá chvíľa naozaj príde a zasiahne vás vcelku zásadne. Pocit bezmocnosti bol u mňa ešte silnejší ako v závere Out of Time. Tam ste však z danej situácie stále mohli vyťažiť maximum, tu len bezmocne sledujete dianie na obrazovke. Cliffhanger ako sa patrí, je naviac podporený aj jedným zásadným odhalením. Čakanie na záver bude mimoriadne dlhé.

Celkovo som s kvalitou Dark Room naozaj spokojný. Výsledné hodnotenie je o to ťažšie, že kvalita jednotlivých epizód nijak zásadne nekolíše. Tá štvrtá má bezpochyby tendenciu zaradiť sa medzi hráčmi na prvé miesto. Ale Life is Strange stále vnímam predovšetkým ako celok. Veľmi chutný celok, ktorý mi zatiaľ nedal dôvod na kritiku. Vývojári dokonca popracovali aj na lip sync a je cítiť, že robia všetko preto, aby uspokojili svojich fanúšikov. Darí sa im to na jednotku.

HODNOTENIE:

90%

Niekto môže brať Dark Room len ako prípravu na finále, u mňa to tak rozhodne nie je. Už ostáva len jeden diel. Podarí sa uzavrieť príbeh Max Caulfield vo veľkom štýle? Čo majú znamenať záhadné zmeny počasia, úmrtia príslušníkov zvieracej ríše, či dva mesiace na oblohe? Aké motivácie sleduje ústredná záporná postava? Snáď sa to dozvieme čím skôr.