Tomb Raider – recenzia

„Jeden známy objaviteľ kedysi povedal … že mimoriadnosť spočíta v tom, čo robíme, a nie v tom, kto sme. Konečne som sa odhodlala, že o sebe dám vedieť: že nájdem dobrodružstvo. Ale namiesto toho si našlo dobrodružstvo ma.

V našich najtemnejších momentoch … kedy nám život ubieha pred očami … nájdeme niečo; niečo, čo nás ženie ďalej … niečo, čo nás ťahá dopredu. „
– Lara Croft

A je to tu. Recenzia na jednu z najočakávanejších hier prvej štvrtiny roka 2013 – Tomb Raider. S ústami ušpinenými od energetických tyčiniek a plným močových mechúrom sa vydávame na začiatok dobrodružstva jednej z najpríťažlivejších herných postáv v ženskej úlohe, Lary Croft, samozrejme. Larina nová predloha, britská herečka Camilla Luddington, možno mohla niektorým zažraným fanúšikov série zamilovaných do jej pôvodnej podoby trochu znížiť náladu. Ak ste kvôli tomuto dôvodu hru nehrali, okamžite si ju bežte zohnať. Camilla Luddington je sympatická dievčina a úloha Lary Croft jej neskutočne sadla, hoci pre vývoj slúžila len ako predloha. Lara je neskúsené mladé dievčatko, ktoré ani nemohlo čakať, čo sa jej v blízkej budúcnosti prihodí. Šok to samozrejme bol, ale nie priamo v pozitívnom slova zmysle. Najradšej by sme vám dojmy z nového Tomb Raider povedali rýchlosťou behu Usaina Bolta, ale nič by ste z toho, pravdepodobne, nepochytili. Skrátene, nový Tomb Raider je podľa nás veľmi vydarený titul. Či už príbehom, hrateľnosťou, audiovizuálnym spracovaním, …

Tomb Raider

„Ááááááh!“, „Uuuuuáááááh!“, Alebo napríklad len „Au!“. Tak tieto heky vás budú sprevádzať príbehom skoro stále. To tak býva. Ste neskúsený / á, na pustom ostrove plnom šialených ľudí, a musíte prežiť. K tomu sa vám bude hodiť nejaká tá zbraň. „Hej, tamto je pištoľ … opatrne pre ňu … uuuááááh!“. Nejako takto sa väčšina Lariných výkrikov rodí. Nie sú samozrejme spôsobené len zlým našliapnutím na kameň, keď ste si chceli dôjsť pre nový diel vašej brokovnice, to vôbec nie. Len je to založené na podobnom štýle. Späť k príbehu. Príbeh rebootu (reštartu) série Tomb Raider by sa dal zhrnúť dvoma slovami – špičková záležitosť. Tá dynamickosť, tie chvíle, kedy si myslíte, že váš adrenalín v krvi klesol na základnú hodnotu, a počas niekoľkých sekúnd opäť riešite presilu dvadsať na jedného. Tá chuť zostať celú noc pri monitore, pretože ste práve načal ďalšiu dôležitú časť príbehu, ale z časových dôvodov už ležíte v posteli. To vám ale neodporúčame, teda pokiaľ nechcete Tomb Raider dohrať za jeden deň (priblížime nižšie).

Tomb Raider

Príbeh vás nielen zabaví, ale zaujíma v hre celkom dôležitú úlohu – aspoň podľa nás. Partia kamarátov spolu s Larou sa vydáva hľadať do nie veľmi bezpečnej oblasti Dračieho trojuholníka (obdoba Bermudského trojuholníka) kráľovstvo japonskej kráľovnej slnka Himiko. Jedného krásneho večera totiž loď prevážajúca Larinu partiu pripláva do veľkej búrky, ktorá napomôže k devastácii lodi a urobí tak z Lary a jej priateľov trosečníkov na neznámom ostrove. Postupom času, nachádzaním rôznych indícií a samozrejme počúvaním nepriateľov, si dáva Lara päť a päť dohromady. Dozvedá sa, že sa nachádza na ostrove Yamatai, ostrove kráľovnej Himiko. A jej úhlavným nepriateľom sa stáva banda zasr …, no, skôr sekta ľudí uznávajúcich Himiko, nazývajúcimi sa Solarijští. A pochádzajú evidentne z Ruska, ako prekvapivé. Vašou hlavnou úlohou sa stáva zachrániť vašu kamarátku, Sam, ktorý Solarijští, pod vedením otca Mathiasa, chcú obetovať a priviesť tak Himiko späť k životu. Hlavná príbehová línia je zasadená do koridorovosti, čo robí menšiu vrásku na krásnej tvári. Nie je to ale nič hrozné. Množstvo vedľajších úloh, ako je napríklad vykrádanie hrobiek, kde na vás budú čakať logické prekážky, ďalej plnenie výziev, čo je napríklad zozbierať všetky relikvie v okolí a zistiť tak o okolitom prostredí viac informácií, vám môže dĺžku hry predĺžiť aj o dve hodiny, čo je slušné.

Tomb Raider

Keď sa pozrieme / pozriete na grafické spracovanie hry, musí vám spadnúť sánka. MUSÍ! Grafika je tu vyšperkovaná do posledného Larininho vlasu, čo myslíme doslova. Môžete si totiž hru zahrať na vysokom rozlíšení a ultra detailami, čo vám prinesie neskutočný pôžitok z hrania, alebo môžete hrať na vysokom rozlíšení s ultimátnymi detailami, ktoré rozhýbu na Lare každý prameň vlasov, každý vlas, možno i s jeho korienkom. Na to už potrebujete trochu silnejšiu mašinu. My sme recenzovali na vysokom rozlíšení a ultra detailoch, a hre by sme za grafiku dali jednotku s hviezdičkou. Keby sme mali možnosť hrať na ultimátne detaily, tak jedničku s hviezdičkou a dvakrát podčiarknutú. Ale aj tak to bol skvelý zážitok. Hlavne Lara. Tá je vyšperkovaná do posledného detailu. Druhá časť audiovizuálneho spracovania, zvuk, je ďalšia vec, za ktorú si autori hry zaslúžia potlesk. Cítili sme sa ako pri filme Gladiátor, ktorý je stále vo vrchných priečkach v smere zvukového spracovania. A to už je pár rokov, čo bol natočený. Pri neuveriteľne realistickom spracovaní zvuku nám niekedy aj naskočila husia koža. Keď to teda spojíme (obraz a zvuk), máme tu skvelú podívanú ako v kine.

Tomb Raider

Hrateľnosť … no, nebudeme tu opäť vypisovať naše veľmi pozitívne dojmy ako do nejakej eseje na vysokej škole. Skrátene, nový Tomb Raider sa hrá jedna báseň. Veľký plus od nás hra dostáva za to, že sa autori rozhodli zmeniť svoje pôvodné plány, ktoré mali robiť hru veľmi realistickú. Vykašlali sa na to, urobili hru akčnejšiu a nesmierne to prospelo. Uznávame, väčšia realistickosť by hre určite neuškodila, ale asi by to nebola taká zábava, ako teraz. Skoky desať metrov ďaleko nerobia Lare problém, a skoky z desiatich metrov spôsobia maximálne ďalšie „Eh!“, Ale to je len detail. Je to len hra. A narážame na prvý kameň úrazu, a to je umelá inteligencia nepriateľov. Asi pred každým bojom vypili moc vodky, pretože im nerobí problém vbehnúť vám do rany, zato ich presnosť tento nedostatok trochu vyvažuje. Vyváženosť nepriateľov na vašu osobu je navyše urobená tak akurát, takže sa nemusíte báť, že by na vás zrazu urobilo nájazd desiatich tuctov žoldnierov so sekerami v ruke. A aj keby, tak by to bola aspoň väčšia zábava. Pri ich inteligencii sú totiž schopní zastaviť sa v polovici cesty, pár sekúnd čakať, či po nich vystrelíte a až potom sa ešte len donútia prejsť do úkrytu alebo skúsiť na vás zaútočiť.

Tomb Raider

Nepriateľov budete môcť kosiť niekoľkými zbraňami vo vašom arzenále, čím sa Tomb Raider približuje k starším hrám, kde nosiť pod kabátom (tu asi vo výstrihu) nejakých desať dvadsať zbraní nerobilo žiadny problém. Zbrane si časom navyše môžete upravovať za nazbierané súčiastky, ktoré sa povaľujú skoro všade. Je libo tlmič, väčší zásobník, alebo guľky spôsobujúce viac škody? Žiadny problém. Nie je to tu tak zložité, ako nám (autorovi tejto recenzie) prišlo vo Far Cry 3. Ďalej je tu slušne urobené vylepšovanie Lariných schopností. Opäť, máte záujem o nové smrtiace zakončenia alebo získanie viac súčiastok pri šacování mŕtvol? V pohode.

To, čo nás na tejto inak perfektnej hre nudilo, bol multiplayer. Ten nie, že by bol zlý, ale neprináša nič nové, čo by ste v trochu iných podobách už niekde nevideli. Tým sa finálne hodnotenie hry trochu zmenšuje, ale pritom je vysoké. Tak si tak hovoríme, že keby sa autori na multiplayer vykašlali, a prihodili ešte tak dve tri hodinky kampane, možno by urobili lepšie. Áno, samotná kampaň nám zabrala nejakých 12 hodín. Na dnešné pomery to je slušné, ale keby naozaj také tri hodinky pribudli, boli by sme šťastnejší než s multiplayerom v hre. Ale nikomu nechceme kaziť pohľad na hru. Multiplayer nás jednoducho nebavil, bodka.

Tomb Raider

Konečným slovom, reštart série Tomb Raider sa nielen podaril – on sa podaril na výbornú. Grafika, Lara, hrateľnosť, príbeh, finálny pôžitok z hry … Len si nie sme istí, či chcú autori v budúcnosti priniesť ďalší a ešte lepší diel ako tento. Autorom v tom prípade držíme palce a na ďalšiu Laru sa už teraz veľmi tešíme!

príbeh, audiovizuálne spracovanie, hrateľnosť, slušná dĺžka kampane

multiplayer, AI nepriateľov

Verdikt: Reštart série Tomb Raider sa nadmieru vydaril. Keď k tomu pridáme skvelú grafiku, hrateľnosť a pod., máme tu aj tak jeden z najlepších titulov tohto roka.